heinä

TIEDOTE: Väyrynen teki kansalaisaloitteen kansanäänestyksen järjestämiseksi Suomen jäsenyydestä euroalueessa

Europarlamentaarikko Paavo Väyrynen on tänään laatinut kansalaisaloitteen kansanäänestyksen järjestämiseksi Suomen jäsenyydestä euroalueessa.

Aloite on parhaillaan tarkastettu ja hyväksytty oikeusministeriössä. Se on allekirjoitettavissa sähköisesti Kansalaisaloite.fi -sivustolla, voit siirtyä aloitteen sivulle klikkaamalla tätä.

Väyrynen aikoo kerätä allekirjoituksia myös syyskaudella järjestettävissä yleisötapahtumissa eri puolilla maata. Jos aloitteen allekirjoittaa vähintään 50 000 suomalaista, se käsitellään eduskunnassa.

Väyrynen perustelee aloitettaan sillä, että Suomen jäsenyydestä euroalueessa on saatu kokemusta jo yli 15 vuoden ajalta.

-Vertailu Ruotsiin osoittaa, että Suomi teki virheen liittyessään ensimmäisten maiden joukossa euroalueeseen. Tulevaisuuden näkymät ovat synkät, sillä taloudellista yhteisvastuuta euroalueen maiden kesken pyritään lisäämään ja sitä pyritään kehittämään ylikansallisen liittovaltion suuntaan. Viimeksi tällä viikolla Ranskan presidentti Francois Hollande ehdotti euroalueelle yhteistä budjettia ja yhteistä hallitusta.

Väyrynen toteaa, että kansalaisaloite ja sen perusteella mahdollisesti järjestettävä kansanäänestys tarjoavat mahdollisuuden keskustella Suomen suhteesta euroalueeseen. Sillä on ratkaiseva vaikutus Suomen tulevaisuuteen.

-Suomen kansalla tulee olla mahdollisuus ratkaista, jatkammeko euroalueessa vai liitymmekö muiden Pohjoismaiden joukkoon ottamalla käyttöön rinnakkaisvaluutan, sanoo Väyrynen.

Myös oheisessa, alunperin Akavan Kohti parempaa eurooppaa -blogisarjassa julkaistu Väyrysen kirjoitus, osoittaa perusteluja kansalaisaloitteelle. Voit lukea kirjoituksen klikkaamalla tätä.

Aiheeseen liittyviä kirjoituksia

Kansalaisaloitteita koskevaa lainsäädäntöä on muutettava
Milloinkahan Sailas ja Virtanen ryhtyvät kannattamaan Suomen euroeroa?
EuroThinkTankin raportti antaa tukea Suomen euroeron toteuttamiselle
Onko komissiolla B-suunnitelmaa TTIP-sopimuksen kariutumisen varalle?