4
helmi
2021
13

VVVF – linja Helsingin kaupunginvaltuustossa

Eilisessä Helsingin kaupunginvaltuston kokouksessa syntyi liittoutuma, jota kutsuttiin VVVF-ryhmittymäksi.

Kun kannatin apulaispormestari Anni Sinnemäen ja valtuutettu Paavo Arhinmäen ehdotuksia, että kaupunginhallituksen esityksen rinnalla tutkittaisiin mahdollisuutta suunnata satamaliikennettä Vuosaareen, kokoomuslaiset alkoivat puhua VVV-linjasta – Vihreät, Vasemmistoliitto ja Väyrynen. Kun joukkoon liittyi Feministisen puolueen Katju Aro, totesin, että muodostuikin VVVF-linja.

Olemme olleet Vihreiden kanssa satama-asioissa samalla kannalla aikaisemminkin. Olimme aikanaan sitä mieltä, ettei raskaan tavaraliikenteen satamatoimintaa ollut viisasta sijoittaa Vuosaareen, vaan muihin Uudenmaan satamiin. Esillä oli ensi sijassa Kirkkonummi.

Helsingin satama Oy ja kaupunki halusivat sen kuitenkin Vuosaareen ja saivat tahtonsa läpi.

Nyt olisi kaikin puolin järkevää pyrkiä sijoittamaan raskasta tavaraliikennettä Vuosaareen, jolloin Katajanokan satama ja Länsisatama palvelisivat ensi sijassa matkustajaliikennettä. Autolauttojen liikennöintiä voitaisiin siirtää Vuosaareen, josta rekkaliikenne pääsisi sujuvasti eteenpäin. Auton kanssa matkustavien olisi kätevää tulla siellä laivaan. Autottomia matkustajia  varten voitaisiin jatkaa metrolinjaa satamaan.

Tätä ratkaisumallia toteuttamaan kehitettäisiin varmasti uusia alustyyppejä, jotka soveltuisivat siihen vielä nykyisiä paremmin.

Vuosaari-ratkaisua vastaan puhuu hieman se, että merimatka Tallinnasta ja Tukholmasta sinne on vähän pidempi kuin kaupungin keskustaan. Kuinka paljon parempi olisi tässäkin mielessä ollut Kirkkonummen vaihtoehto!

Tehdäänkö nyt tuplavirhe ja keskitetään raskasta liikennettä Helsingin keskustan satamiin?

Ehkä järki vielä voittaa.