12
marras
2015
7

Metropolipolitiikka näyttää jatkuvan

Keskusta kävi eduskuntavaalit vaatien aluepolitiikkaan suunnanmuutosta. Keskittävästä metropolipolitiikasta piti siirtyä maakuntien kehittämiseen.

Metropolipolitiikan virheellisyys on käynyt ilmi yhä selvemmin.

Kehärata oli kallis virheinvestointi. Se maksoi lähes 800 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on yli puoli miljardia. Kun valtion varoja on keskitetty pääkaupunkiseudun hankkeisiin, maakuntien tie- ja rataverkot ovat rapautuneet. Toisaalta pääkaupunkiseudun lähiliikenteen jo entisestäänkin korkeita lippujen hintoja joudutaan tuntuvasti nostamaan kaupunkien rahoitusosuuksien ja syntyvien tappioiden kattamiseen.

Kehärataa perusteltiin sillä, että sen kautta avautuu junayhteys lentokentälle. Se on kuitenkin hidas. Matka-aika on puolisen tuntia. Bussilla pääsee jopa nopeammin. Junayhteys on hyvin epäkäytännöllinen, kun pohjoisesta ja idästä tulevat joutuvat vaihtamaan junaa.

Tarjolla oli Finnairin ja Finavian kannattama vaihtoehto, jolla päärautatie suunnattaisiin kulkemaan lentokentän kautta Keravan eteläpuolelle. Sen ansiosta Pohjanmaalta, Savon radalta ja Pietarista olisi päästy suoraan lentokentälle. Tämä investointi olisi palvellut koko maan ja myös kansainvälisen liikenteen tarpeita.

Matka-aika Helsingin keskustasta lentoasemalle olisi ollut noin 15 minuuttia. Kehärata valittiin sen vuoksi, että Marja-Vantaalle suunnitellulle työpaikka- ja asuntoalueelle saataisiin rautatieyhteys.

Keskusta vastusti ennen vaaleja Pisara-rataa, jota pidettiin kalliina ja tarpeettomana. Se palvelisi lähinnä Helsingin kaupungin liike-elämää.

VR:n pääjohtaja Mikael Aro vieraili eilen Euroopan parlamentissa. Hänen kellossaan oli ääni muuttunut. Vielä vuosi sitten hänkin piti Pisaraa tarpeettomana ja katsoi, että nykyistä ratapihaa kehittämällä selvitään vuosikymmeniä eteenpäin. Nyt hän oli suopea Pisaralle.

Kysyin, eikö olisi parempi rakentaa tuo suora yhteys lentokentän kautta pääradalle. Hinta voisi olla sama kuin Pisaran. Tähän kysymykseen hän ei vastannut.

Aro kertoi, että VR omistaa Pasilassa alueen, jolta oikorata menisi maan alle. Hän kertoi, että alueelle aiotaan rakentaa bussiterminaali, joten vuosikymmeniin oikorataa ei voitaisi toteuttaa.

Kun lensin aamulla Brysselistä Berliiniin, luin Helsingin Sanomista, että Pisara on vahvasti esillä. Nyt kaavaillaan, että sen rakentamiseen käytettäisiin asuntorahaston, ARA:n, varoja! Lehden mukaan Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matti Vanhanen kannattaa tätä ratkaisua.

Kun elinkeinoministeri Olli Rehn taannoin HS:n vieraskynässä kannatti Pisaraa ja jopa junatunnelia Tallinnaan, pidin tätä hänen yksityisajattelunaan. Nyt näyttää siltä, että puolueessa valtaapitävät ovat laajemminkin tällä kannalla ja aikovat jatkaa keskittävää metropolipolitiikkaa.

Suomen talouden tulevaisuus on biotalouden ja maakuntien rikkaiden uusiutuvien luonnonvarojen varassa. Niiden kestävä hoitaminen ja hyödyntäminen edellyttävät liikenneyhteyksien parantamista.

Metropolipolitiikan suurhankkeet ovat taakka sekä kansantaloudelle että metropolialueiden asukkaille.

Keskustassa ja puolueen eduskuntaryhmässä on vakavan sisäisen keskustelun aika.

Aiheeseen liittyviä kirjoituksia

Keskustan järjestöväki on joutunut Ollin korttien kerääjäksi
Hyviä ja huonoja uutisia
Kansan valtaa
Komissio ei tue Pisara-rataa