10
touko
2019
9

Eurooppa-päivä Narinkkatorilla

Vietin eilen Eurooppa-päivää Helsingin Narinkkatorilla. Oletin, että saisimme edes hieman medianäkyvyyttä tuon paljon mainostetun suurtapahtuman yhteydessä.

Eurooppa-päivän julkisuus oli lähes täysin Yleisradion varassa. Narinkkatorilta oli TV-lähetyksiä pitkin päivää. Illalla oli puolentoistatunnin suora lähetys. Illalla järjestettiin myös saman mittainen vaalikeskustelu eduskuntapuolueiden ehdokkaille.

Meitä Tähtiliikkeen edustajia ei pyydetty mukaan mihinkään keskusteluun eikä haastatteluun. Näimme vain Ylen valokuvaajan, joka otti meistäkin pari still-kuvaa.

Yleisradio on ilmoittanut, että eduskunnan ulkopuolisille pienpuolueille on tarjolla 22.5. järjestettävä erillinen vaalikeskustelu. Muussa sisällössä on ilmoitettu noudatettavan journalistisia perusteita.

Olisikohan ollut journalistinen peruste sille, että yli 16 vuotta Euroopan parlamentissa työskennellyt ja edellisissä vaaleissa sinne suurella äänimäärällä valittu Tähtiliikkeen puheenjohtaja olisi ollut mukana jossakin keskustelussa tai että häntä olisi ainakin haastateltu?

Narinkkatorilla jaettiin Eurooppalaisen Suomen teltalla esitettä ”#vaadifaktat”.

Esitteessä faktat eivät ole kohdallaan. Kansilehden mukaan ehdokkaat ovat ”samoissa kansissa”. Mukana ovat kuitenkin vain yhdeksän puolueen ehdokkaat. Siniset ovat mukana, mutta Tähtiliike ei.

Kysyin teltalla olleelta Eurooppalainen Suomi ry:n toiminnanjohtajalta, miksi me emme ole mukana. Vastaus oli, että mukaan otettiin ne puolueet, joilla oli viime syksynä enemmän kuin kolme kansanedustajaa. Hänen mukaansa peruste on ollut sama kuin Yleisradion käyttämä.

Näin ei ole. Yleisradiossa keksittiin vasta joulukuussa uusi peruste, jonka mukaan eduskuntapuolueiden keskusteluihin ja ohjelmiin otetaan ne puolueet, joilla on enemmän kuin yksi kansanedustaja. Aikaisemmin yksi edustaja oli riittänyt.

Eurooppalaisen Suomen esitteessä ovat mukana yhdeksän puolueen ehdokkaat kuvineen. Sisällöstä siis päätettiin vasta eduskuntavaalien jälkeen. Tähtiliikkeen puuttuminen siitä olisi jotenkin ymmärrettävää, jos eduskuntavaaleissa ilman kansanedustajia jäänyt Siniset olisi poistettu esitteestä.

Tässä on uutta aineistoa Euroopan neuvoston korruptionvastaiselle toimielimelle GRECO:lle tehtävään kanteluun. Esitettä ovat rahoittaneet Suomen valtio ja Euroopan unioni. Molempien osalta esitteessä korostetaan, että kampanjan sisältö ja mielipiteet ovat toteuttajien omia. Räikeä poliittinen syrjintä on kuitenkin julkisten varojen väärinkäyttöä.

Pahinta on tietysti ollut se, että valtiollinen media, Yleisradio, vaikutti ratkaisevalla tavalla eduskuntavaalien tulokseen ja näyttää jatkavan samaa toimintaa myös eurovaalien yhteydessä.

Kun emme näy televisiossa, olemme tuottaneet videoita. Niitä voi katsoa mm. Tähti-TV:n välityksellä (www.pohjantahtilehti.fi). Sinne on ladattu myös tallenne näytelmästä ”Urho ja hänen kisällinsä”, jota esitettiin Pohjanrannan kesäteatterissa kesällä 2016. Silloin kaikki halukkaat eivät päässeet sitä katsomaan.