marras

Perustuslakivaliokunnan kannanotto kansalaisaloitteesta kansanäänestyksen järjestämiseksi Suomen jäsenyydestä euroalueessa on käsittämätön

Kansalaisaloitteen ensimmäinen allekirjoittaja Paavo Väyrynen pitää perustuslakivaliokunnan tänään julkaisemaa kannanottoa käsittämättömänä.

Oikeusministeriö aikanaan tarkasti aloitteen ja katsoi sen lain mukaiseksi. Yksi valiokunnan kuulemista asiantuntijoista esitti perustuslakivaliokunnan kannanottoon sisältyvän tulkinnan, että aloitetta ei voitaisi käsitellä, mutta muut eivät siihen yhtyneet.Perustuslakivaliokunnan tulkinta rajaa perusteettomasti oikeutta tehdä kansalaisaloitteita.

Myös valiokunnan arvio aloitteen sisällöstä on perusteeton. Kysymyksessä on aloite lainvalmisteluun ryhtymisestä, joten kansanäänestyksen järjestäminen tietysti edellyttää perusteellista valtioneuvoston valmistelua.

Perustuslakivaliokunnan kannanotto näyttää tosiasiallisesti perustuvan siihen, että eduskunnassa ei haluta ottaa kantaa Suomen jäsenyyteen euroalueessa eikä edes kansanäänestyksen järjestämiseen tästä asiasta. Kannanotto osoittaa kuinka heikosti edustuksellinen demokratia toimii, sillä tutkimusten mukaan puolet suomalaisista kannattaa kansanäänestystä maamme jäsenyydestä euroalueessa ja jopa 40 prosenttia kannattaa Suomen eroamista siitä.